
W jaki sposób zmieniły się role kobiece i męskie?
Jeszcze kilkanaście lat temu, chłopcy i dziewczęta wychowywani byli w całkowicie odmienny sposób. Chłopców uczono zachowań samodzielnych, mocnych i stanowczych a dziewczęta uczono posłuszeństwa i zaradności. Chłopcy, mieli wyrosnąć na silnych mężczyzn aby stać się żywicielami rodziny, osiągać prestiż zawodowy i społeczny. A w odwrotnej sytuacji były przyszłe kobiety, które miały tą drogę Panom utorować, i napewno nie przeszkadzać w ich ważnych sprawach.
Mężczyzna pragnie szacunku dla swojej męskości, kobieta pragnie, by jej kobiecość była doceniona niezależnie od tego, jak pośrednie lub subtelne byłyby te oznaki szacunku i doceniania.
Ursula K. Le Guin, Lewa ręka ciemności

Doszło do ogromnej rewolucji w tej kwestii. W przeciągu wieku, różnice w wychowaniu przestały być tak widoczne, a dzisiejsze dzieci, nie mogą uwierzyć w prawdziwość historii opowiadanych przez dziadków. Trudno jest im zrozumieć nauki dziadków tak bardzo sprzeczne z modelem wychowania którym sami zostają wychowani.
W książce Piotra Wielkiego: Jego życie i świat, kobieta w siedemnastowiecznej Rosji, traktowana była jak bezsilne głupie dziecko, niemające intelektu, nie mające odpowiedzialności moralnej, z silną potrzebą rozwiązłości seksualnej – dlatego należało jej pilnować. W szlacheckich, zamożnych, bogatszych rodzinach, chłopcy i dziewczęta nie mogli bawić się razem. W okresie dojrzewania absolutnie każdy kontakt pomiędzy nimi był zabroniony, nawet ten najbardziej niewinny. W okresie adolescencji dziewczęta trzymane były pod kluczem, gdzie uczono je haftowania!, modlitwy, posłuszeństw, po to aby utrzymać ich czystość jak najdłużej.
Tak brzmiała stara piosenka:
Za trzydziestoma drzwiami zamkniętymi na klucz, by wiatr nie rozwiał im włosów, słońce nie spaliło im policzków i by nie uwiedli ich młodzi mężczyźni.
Oczekujemy od szkolnictwa, że nie będzie uczyło dziewcząt myślenia, lecz wiary. Słabość kobiecych mózgów, niestałość ich pomysłów, miejsce przeznaczone im w społeczeństwie, ich potrzeba nieskończonej rezygnacji – to wszystko może im zapewnić jedynie religia. Należy uczyć je pisania, arytmetyki i podstaw j. francuskiego, jednak należy dołożyć wszelkich starań, by nie miały styczności z łaciną. Współzawodnictwo powinno być zabronione: nie chcemy wzniecać w nich uczuć, ani pozwalać na odrobinę próżności, która jest jednym z najbardziej żywotnych instynktów, charakterystycznych dla tej płci.
Napoleon gdy otworzył szkołę dla dziewcząt, ustalił w niej jasne i sztywne reguły.
Czy przyjaźnie jednopłciowe mają wpływ na rozwój psychiczny dziewczynek i chłopców?
Większość badań mówi o dowolności wyboru osoby która ma tą samą płeć. Chłopcy najczęściej wybierają chłopców i razem się bawią lub uprawiają sport gdzie mogą w jakiś sposób rywalizować. Dziewczynki natomiast wolą przebywać w towarzystwie jednej lub kilku przyjaciółek.
U adolescentów rozwija się potrzeba poszerzania kręgów towarzyskich jednocześnie zwiększa się podatność na wpływ przyjaciół. Zmieniają się zainteresowania, które skupiają się na muzyce, modzie, czy włosach – co jednoczeskie jest formą wyodrębniania się własnej osobowości, poszukiwania swojej tożsamości. Płeć przeciwna jest coraz bardziej intrygująca i pociągająca, natomiast bezpieczeństwa szuka się w obrębie własnej płci.
Dorosłe kobiety dopierają sobie przyjaciółki a mężczyźni przyjaciół darząc ich ogromnym zaufaniem. Różnicą jest stopień otwartości w relacjach, mężczyźni rzadziej niż kobiety dzielą się osobistymi problemami z przyjacielem.
Ile jest podobieństw między kobietą a mężczyzną?

Pomimo, że rozwój psychiczny obojga płci zaczyna się w różnych punktach, to w dorosłości jest już podobny. Można przytoczyć tutaj potrzebę mężczyzn którą jest tendencja do koncentrowania się na osiągnięciu osobistego sukcesu, a dopiero później idzie za tym miłość, czy też uczucie i wzajemne wsparcie. A kobiety dążą do samorealizacji w związkach z innymi ludźmi: mężami, rodziną, przyjaciółmi. Dzisiaj coraz częściej ważna jest dla Kobiet, potrzeba samookreślenia, jak i potrzeba niezależności i własnej odrębności. I to powoduje, wyznaczanie sobie innych celi.
Odchodząc od stereotypów, upodabniający się rozwój psychiczny przynosi więcej korzyści obojgu płciom.
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this post plus the rest of the website is really good. Daile Grady Devland
Pretty! This has been an incredibly wonderful post. Thanks for providing this info. Ruthie Silvester Mumford
Thanks-a-mundo for the blog post. Really thank you! Really Cool. Tommie Elnar Ezzo